De checkout is bij webwinkels vaak de eerste plek waar wij grote impact weten te maken met conversieoptimalisatie. De bezoekers die de checkout bereiken hebben namelijke een grote koopbereidheid. Het voorgaande resulteert in een grote impact op de omzet indien er drempels worden weggenomen binnen de checkout. Hieronder hebben we 10 tips voor je op een rijtje gezet die zullen bijdragen aan de optimalisatie van jouw checkout.
Let op: pas NOOIT zomaar iets aan (tenzij het om een technische issue gaat) binnen de checkout. Zorg dat je alles eerst splittest en een significant resultaat bereikt alvorens je een aanpassing definitief doorvoert. Dit geldt ook voor de onderstaande punten. 

1.     Zorg voor zekerheid en veiligheid

Potentiële klanten verwachten van een website dat die betrouwbaar is. Het vertrouwen van een website kan je vergroten door zekerheid en veiligheid te bieden. Dit kun je doen door middel van het tonen van een erkend keurmerk. Ook het duidelijk vertonen van je contactgegevens en klantenservice helpt hier aan mee.

2.     Zorg ervoor dat de potentiële klant als gast kan afrekenen

Potentiële klanten moeten zo min mogelijk belemmerd worden in hun aankoop. Wanneer potentiële klanten zich verplicht moeten registreren zal de conversie omlaag gaan. Bied daarom een ‘als gast afrekenen’ mogelijkheid of i.i.g. de mogelijkheid om geen account aan te maken.

3.     Zorg ervoor dat bij het afrekenen alles duidelijk wordt weergegeven

Potentiële klanten houden van duidelijkheid. Geef duidelijk aan in welke fase de potentiële klant zich bevindt. Zo kan de potentiële klant inschatten hoelang hij of zij nog bezig is met de aankoop. Wanneer je gebruik maakt van meerdere pagina’s zorg er dan voor dat je een duidelijk overzicht hebt van waar de potentiële klant zich bevindt. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een ‘one step checkout’ hier kan de potentiële klant alles overzien op één pagina.

4.     Geef bijkomende kosten en verzendopties duidelijk weer

Eén van de grootste ergernissen onder potentiële klanten is wanneer er onverwachte kosten worden toegevoegd aan het winkelwagentje. Zorg er dus voor dat je jouw extra kosten goed weergeeft. Denk hierbij aan eventuele verzendkosten, setupkosten of administratiekosten. Geef ook duidelijk aan hoe het product verzonden wordt en hoe lang dit ongeveer zal duren.

5.     Zorg voor een permanente winkelwagen

Het komt vaak genoeg voor dat potentiële klanten een product hebben gekozen en dan per ongeluk de website sluiten. Met een permanente winkelwagen blijven de producten die zijn gekozen in het winkelwagentje zitten wanneer de website weer geopend wordt.

6.     Vraag niet naar onnodige informatie

De potentiële klant wil het liefst de koop zo snel mogelijk afronden. Zorg er dus voor dat hij of zij zo min mogelijk vragen hoeft te beantwoorden bij de checkout. Vermijd privacy gevoelige vragen die overbodig zijn. Je kunt altijd achteraf nog om additionele gegevens vragen middels e-mailmarketing.

7.     Zorg ervoor dat bepaalde velden automatisch ingevuld kunnen worden

Potentiële klanten willen een koop zo snel mogelijk afronden. Als je er voor zorgt dat bepaalde velden automatisch worden ingevuld wordt dit proces versneld. Denk hierbij aan het invullen van adresgegevens aan de hand van de postcode.

8.     Test je checkout zorgvuldig en vraag om feedback

Zorg ervoor dat wanneer je jouw checkout online wilt zetten deze goed gecontroleerd is. Test de checkout op verschillende devices (het is aan te raden per apparaatcategorie een unieke checkout te ontwikkelen i.v.m. usability verschillen) en via verschillende browsers. Als je tegen (usability of technische)problemen aanloopt, los deze dan meteen op. Wanneer je checkout online staat kunnen er nieuwe (nog niet bekende)  problemen ontstaan. Vraag daarom feedback van je klanten en verbeter je checkout aan de hand van deze feedback.

9.     Wat is de reden dat potentiële klanten het bestelproces verlaten?

Het is belangrijk om inzicht te krijgen waarom potentiële klanten afhaken in het bestelproces. Zorg dat je hier inzicht in krijgt en koppel er ook acties (oplossingen) aan. Je kunt dit inzichtelijk maken door gebruik te maken van een onsite klantfeedback tool, Google Analytics analyses, video analyses, gebruikersonderzoeken en nog tal van andere mogelijkheden. Elke mogelijkheid biedt additionele inzichten. Indien je wilt weten welke mogelijkheden wij zouden inzetten voor jouw checkout, neem dan contact met ons op.

10.    Zoek contact met potentiële klanten die producten in hun winkelmandje nog niet hebben betaald

Potentiële klanten ronden vaak het bestelproces niet af omdat ze nog twijfels hebben over de aankoop. Ze hebben bijvoorbeeld wat extra tijd nodig om thuis te overleggen. Ook zijn er potentiële klanten die niet gelijk kopen door gebrek aan tijd. Voor beide situaties is het handig om een automatische remindermail te sturen wanneer het email adres bekend is. Onderzoek wijst uit dat de conversie op zulke mails tussen de 20% en 40% ligt. Een ‘must have’ voor iedere webwinkel dus.

De optimalisatie van de checkout is een constant proces. Er is altijd wat te verbeteren. Grote(re) webwinkels zullen dus constant testen moeten draaien om tot nieuwe verbeteringen te komen. Wij raden shops met minder dan 1000 macro conversies (aankopen) per maand aan om toch te splittesten en deze te evalueren op paginadoelen.

Voor meer informatie m.b.t. conversie optimalisatie, klik hier of neem contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of vraag de gratis conversie optimalisatie checklist aan voor extra tips om meer uit je webwinkel bezoekers te halen.

Meer resultaat uit je productpagina’s halen

Wat is A/B testen precies? (VIDEO)

Online marketing scan aanvragen

Gratis online marketing nieuwsbrief