7 tips om je conversie te verhogen op je productpagina’s

Hieronder hebben we 7 tips voor je op een rijtje gezet die bijdragen aan een hogere output uit je productpagina’s. De productpagina’s zijn veelal één van de belangrijkste paginatypes van een webwinkel. Het loont dus zeker om hier de nodige aandacht aan te besteden.

1. Zorg ervoor dat je USP’s (unique selling points) duidelijk zichtbaar zijn op je productpagina’s

De USP’s van je producten zijn voor potentiële klanten vaak de reden om tot aankoop over te gaan. Daarom is het erg belangrijk dat deze USP’s goed zichtbaar zijn op je productpagina’s. Jouw USP’s moeten er voor zorgen dat een potentiële klant een daadwerkelijke klant wordt. Probeer hier de vraag ‘waarom moet ik voor jou kiezen en niet voor één van je concurrenten?’ te beantwoorden.

2. Hou je potentiële klanten op de hoogte van de voorraden en vertel ze hoe de levering van je producten verloopt

Voordat een potentiële klant kan overgaan tot aankoop moeten er een aantal belangrijke vragen worden beantwoord. Te weten:

  • Is het product in voorraad?
  • Wat is de bezorgtijd van het product?
  • Wat zijn de bezorgkosten?
  • Kan ik het product achteraf eenvoudig ruilen?

Mensen houden van duidelijkheid. Zeker als het gaat om de bovenstaande zaken. Zorg dan ook dat deze punten dominant terugkomen op je productpagina’s.

3. Geef de potentiële klant vertrouwen op je productpagina’s door middel van garanties en de mogelijkheid om producten te retourneren

Wanneer potentiële klanten voor het eerst overwegen een aankoop te doen, ondervinden ze vaak een bepaalde onzekerheid. Denk hierbij aan onzekerheden zoals producten die kapot worden geleverd of producten die toch niet in de smaak vallen. Deze onzekerheden kun je wegnemen door garanties en retour mogelijkheden te vermelden als USP’s op je productpagina.

4. Laat potentiële klanten zien wat onafhankelijke partijen en klanten van je producten vinden

Potentiële klanten zien graag wat anderen van een bepaald product vinden. Hoe kun je potentiële klanten hier een beeld van geven? Er zijn twee dingen die je kunt doen:

  • Keurmerken op je productpagina’s plaatsen
  • Reviews van bestaande klanten weergeven
  • Autoriteiten iets over je product laten zeggen

De bovenstaande punten bieden sociale bewijslast en zorgen voor een hoger conversiepercentage. Zeker bij klanten die twijfelen over de betrouwbaarheid van je webwinkel of product kan dit veel impact maken.

5. Zorg dat je producten duidelijk worden weergegeven op je productpagina’s

Producten kunnen op verschillende manieren worden weergegeven op je productpagina’s. De meest voorkomende manieren zijn: productafbeeldingen, productvideo’s of 360 graden afbeeldingen.
Bij productafbeeldingen is het beste om meerdere foto’s van je product te maken. Het beste kun je van elke hoek van het product een foto maken. Zo krijgt een potentiële klant een volledig beeld van het product. Productvideo’s worden vaak gebruikt voor producten die complex zijn in het gebruik. Productvideo’s maak je meestal om specificaties van het product toe te lichten of om een bepaalde sfeer te creëren. Bij 360 graden afbeeldingen kunnen potentiële klanten het product letterlijk van elke hoek zien. Zorg ervoor dat bij productafbeeldingen en 360 graden afbeeldingen er een zoom optie is. Potentiële klanten kunnen zo bijna alle details van een product zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de informatie op een zak hondenvoer.

6. Creëer urgentie

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Tijdelijke acties (profiteer alleen vandaag van 20% korting)
  • Nog maar 1 of 2 kamers beschikbaar (schaarste)
  • Er bekijken nu 20 mensen deze kamer (zeker i.c.m. schaarste een erg sterke methodiek).

Het doel hiervan is om uitstelgedrag te voorkomen. Indien de bezoeker serieus geïnteresseerd is, wil je hem op deze manier dwingen om nu een aankoopkeuze te maken (en niet nog even rond te kijken bij de concurrentie).

7. Communiceer in voordelen en niet in eigenschappen.

Het is belangrijk dat een potentiële klant op jouw productpagina’s niet alleen de eigenschappen van je product ziet. Potentiële klanten willen namelijk weten wat voor voordelen een product heeft. Begin dan ook altijd met de voordelen van een product en toon lager op de pagina de eigenschappen (het type bezoeker wat hier behoefte aan heeft weet ze wel te vinden). .

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn nog tal van andere tips om meer te halen uit je productpagina’s. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of vraag de gratis conversie optimalisatie checklist aan voor extra tips om meer uit je webwinkel bezoekers te halen.

Meer omzet met conversie optimalisatie (VIDEO)

Wat is A/B testen precies? (VIDEO)

Online marketing scan aanvragen

Gratis online marketing nieuwsbrief