Adverteren binnen LinkedIn

LinkedIn groeit hard als advertentieplatform. Wij zetten LinkedIn veel in voor onze klanten die werkzaam zijn binnen de B2B sector.
Hieronder hebben we een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje gezet die je helpen bij het opzetten en managen van je campagnes.

Targeting binnen LinkedIn adverteren

LinkedIn is een platform gericht op zakelijke gebruikers. Doordat LinkedIn zakelijke gebruikers heeft, is het voor de B2B sector een interessant kanaal om te adverteren. Daarnaast kun je heel gericht targeten binnen LinkedIn. Je kunt je advertenties onder andere targeten op:

  • Stad of land
  • Bedrijfsgrote
  • Functie
  • Sector
  • Niveau
  • Diploma’s
  • Leeftijd

Voordat je campagnes gaat opzetten is het heel belangrijk om eerst te kijken hoe jij je doelgroep wilt gaan bereiken. Er zitten namelijk wel een aantal voorwaarden verbonden aan de targeting mogelijkheden binnen LinkedIn (voornamelijk binnen de minimale doelgroepgrootte en minimale budgetten). Indien je wilt weten wat dit betekent voor jouw doelgroep, neem dan contact met ons op.

Kies het passende campagnetype

De keuze voor het type campagne hangt af van je doelstelling. Binnen LinkedIn zijn er drie manieren van adverteren: de Sponsored  Content-campagne, de Text/display Ads en de Sponsored Inmail campagne. Met de Sponsored Content-campagne bereik je de doelgroep met gesponsorde posts in hun LinkedIn-feed (op een native methode dus). De Text/display Ad optie komt als advertentie in de zijlijn of aan de bovenkant van een LinkedIn pagina in beeld. De Sponsored Content-campagne heeft als voordeel dat dit beter zichtbaar is en daarom een groter bereik heeft. De Text Ad heeft als voordeel dat het makkelijker in elkaar te zetten is.
De Sponsored Inmail campagnes bieden de mogelijkheid om direct berichten te sturen naar LinkedIn gebruikers.

Maak alles goed meetbaar

Installeer de LinkedIn Insight tag zodat je in staat bent om conversies te meten en doelgroepen te maken (waarmee je ook remarketing middels LinkedIn kunt realiseren).

Selecteer een passende biedingsmethode

Er zijn twee manieren om de kosten van je advertentie te bepalen: Cost-per-click-model (CPC) en het Cost-per-impressions-model (CPM). Met CPC betaal je elke keer als iemand op je advertentie klikt. Met CPM betaal je een vast bedrag voor een afgesproken aantal keren dat je advertentie wordt vertoond. LinkedIn geeft aan wat de CPC of CPM van concurrenten zijn. Hierdoor krijg je een beeld van hoeveel je minimaal moet bieden om te worden vertoond. Ook is het mogelijk een maximaal dagbudget te kiezen. Er geldt een minimum van 10 euro per dag.

Welke biedingsmethode je moet kiezen hangt af van de doelstellingen. Bij branding en awareness campagnes kiezen wij voor CPM en bij remarketing of campagnes die echt gericht zijn op directe actie, vaak voor CPC.

Regels voor het opmaken van advertenties

Met de Sponsored Content-campagne kun je naast bestaande organische content ook nieuwe gesponsorde content maken. Geef je post een naam zodat je die gemakkelijk terug kunt vinden. Een post kan maximaal 600 tekens bevatten. Verder is het aan te raden een afbeelding toe te voegen want dit zorgt voor gemiddeld 20% meer output.

Met de Text Ad campagne zijn er twee mogelijkheden: de doelgroep moet doorklikken naar je LinkedIn-pagina of de doelgroep moet rechtstreeks op je website komen (dit geldt tevens ook voor de Sponsored Content campagnes). Zorg voor een aantrekkelijke titel van maximaal 25 tekens. Zorg voor een aansprekende omschrijving van maximaal 75 tekens en kies een passende afbeelding. Het kan handig zijn om verschillende text ads te maken, te testen en vervolgens een keuze te maken welke versie het best werkt.

Wat je vooral niet moet doen..

Een veelvoorkomende fout is dat er een advertentie wordt gemaakt, getarget wordt en de adverteerder, in de vorm van een klant of marketeer, achterover gaat zitten en wacht tot er response komt. De response waar men op wacht is de uiteindelijke sale of lead. Doordat deze response echter niet komt en de advertentiekosten relatief hoog zijn, verliezen veel bedrijven en marketeers het vertrouwen van adverteren op LinkedIn.

De reden dat er zo weinig response komt, is dat een potentiële klant 6 tot 9 contactmomenten nodig heeft voordat er een sale of lead plaatsvindt. Dus tenzij je een groot bedrijf bent met een grote naamsbekendheid, gaat het je niet lukken zomaar te adverteren en de doelgroep te sturen naar een sale of lead. Dit is namelijk pas de laatste fase in de funnel binnen de LinkedIn funnelstrategie. Zorg dus dat je de juiste KPI’s bepaalt voor het meten van het rendement. Pas dan weet je of je goed bezig bent of moet bijsturen. Meten is tenslotte ook hier weten!