SEO concurrentieanalyse

Concurrenten: waarschijnlijk ben je ze liever kwijt dan rijk. Toch kan de inzet van concurrenten ontzettend veel waardevolle input bieden jouw voor organische doorontwikkeling. Onze specialisten helpen graag om de juiste inzichten te vergaren en deze om te zetten naar een concreet actieplan!

SEO concurrentieanalyse

Ontdek de gaps t.o.v. de concurrentie
Leer van best practices in jouw markt
Houvast voor strategische keuzes
Belangrijk aspect voor evaluatie

SEO is een dynamisch speelveld waar bijna elk bedrijf op inzet. Veel ondernemers en marketeers maken de fout enkel de focus te hebben op de eigen SEO-strategie. Maar juist door de scope te verbreden, kunnen we enorm waardevolle inzichten opdoen. Wanneer jouw website of webshop op bepaalde termen nog niet optimaal rankt, neemt een concurrent deze plaats in. De oorzaak van deze gap biedt handvaten voor verdere optimalisatie. Of dat nu betrekking heeft op de website autoriteit, techniek, content of een ander aspect.

Een aantal van onze klanten

Bekijk meer referenties
Wijnvoordeel.nl
Relatiegeschenken.nl
ICON. AMSTERDAM - Kledingmerk
Modulari - Persoonlijke wanddecoratie
Hurricane Bedrijfskleding
Emob - Online meubelwinkel
Shoesme - Baby- en kinderschoenen merk
Lavos Reiniging - Schoonmakbedrijf
Meesterbaan - De vacaturebank voor het onderwijs
Brekz - Online dierenwinkel

Onze aanpak

Het doorlopend analyseren van de inzet van concurrenten is een fundamenteel onderdeel van SEO. Er zijn tal van argumenten waarom een SEO concurrentieanalyse zeer waardevol is:

  • Het geeft inzicht in de grootte van de organische verkeersstromen van concurrenten en de onderlinge verhoudingen;
  • Het geeft inzicht in de verhoudingen van branded zoekvolumes;
  • Het geeft inzicht in de groeipotentie (bijvoorbeeld door de organische verkeersstroom van de marktleider als doel te stellen);
  • Een gap-analyse brengt nieuwe zoekwoordideeën aan het licht;
  • Het helpt richting geven bij het bepalen van je marketingbudget;
  • Er kan tijdig worden ingegrepen wanneer een concurrent terrein wint;
  • De inzichten kunnen gebruikt worden ter evaluatie van een SEO-traject.

Het doel van een concurrentieanalyse is het op doen van best-practices en learnings in jouw markt. Misschien besteedt de concurrent veel meer tijd aan linkbuilding? Is de website van de concurrent technisch strakker ingericht? Of hanteert de concurrent een slimmere contentstrategie? Wanneer de gaps helder zijn, kan een aanpak geformuleerd worden om een inhaalslag te maken. Benieuwd wat onze SEO specialisten voor jou kunnen betekenen? Vraag een vrijblijvende analyse aan of neem direct contact op. 

Tijd voor een inhaalslag op de concurrent?

SEO concurrentieanalyse

Zicht op de activiteiten, best-practices en optimalisaties van concurrenten;
In bijna elk facet kan inzicht worden verkregen;
Een eenmalige analyse of maandelijkse monitoring o.b.v. de belangrijkste KPI's; 
Inzicht in de gaps, maar nog belangrijker: in de oorzaken van die gaps;
We beschikken over alle benodigde SEO-tooling, zoals Ahrefs, Semrush en Screaming Frog.

Vrijblijvende quick-scan

Sander van der Poel

Sander van der Poel

Online marketing consultant

Hulp nodig?

Neem direct contact op. We maken graag een vrijblijvende analyse met concrete tips & tricks om jouw vindbaarheid te verbeteren.