De nieuwe interface van Google AdWords

De nieuwe Google Adwords interface is al voor veel accounts beschikbaar. De meningen verschillen over het feit of het een verbetering betreft. Het punt is alleen; je hebt geen keuze. Je zal over moeten naar de nieuwe interface. Wij doen dit gefaseerd. We doen elke week meer in de nieuwe interface zodat we er langzaam aan kunnen wennen en niet teveel tijd verliezen in een korte periode.

Om je een indicatie te geven van de belangrijkste veranderingen, hebben we hieronder een opsomming gemaakt van de grootste veranderingen. Daaronder tref je per verandering een toelichting.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe interface liggen op het vlak van:

  • Design
  • Mogelijkheid om meer variabelen in één grafiek te plaatsen
  • Wordcloud
  • Advertenties en extensies zijn samengevoegd onder één tab
  • Scrollen in tijd
  • Verandering in posities van elementen
  • Advertentie-extensies/Promotie extensies
  • Demografische tools
  • Doelen bepalen voor campagnes
  • Landingspagina rapport
  • Nieuwe metric: absolute top impressie share

Design

Door het nieuwe design kan de gebruiker snel en op een efficiënte manier inzicht krijgen in de voor hem relevante data. Dit kan een flinke tijdsbesparing voor de gebruiker opleveren. Er wordt geschat dat de snelheid in gebruik met maar liefst 20 procent is toegenomen. Bij het openen van de nieuwe omgeving van Google AdWords ligt nu meer de focus op het tonen van de widgets in het dashboard.

De widgets die je standaard kunt weergeven op je dashboard zijn:

  • Locaties
  • De meest vertoonde advertentie
  • Apparaten
  • Grootste wijzigingen
  • Dag en tijdstip
  • Campagne, advertentiegroep of inzichten in zoekwoorden

Wordcloud

Je kunt hier eenvoudig zien met welke primaire en secundaire zoekwoorden er wordt gezocht naar jouw dienst of product. Gebruik deze cloud eens om te kijken naar je gevoerde propositie. Wellicht kom je zaken tegen die je doelgroep blijkbaar belangrijk vindt maar waar je nog niet op inspeelt.

word cloud adwords

 Mogelijkheid om meer variabelen in één grafiek te plaatsen

De nieuwe omgeving biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van vier lijnen. Dit betekent dat er meer datavariabelen in één overzicht kunnen worden weergegeven.

Ook maakt Google Adwords gebruik van felle kleuren zodat de variabelen goed kunnen worden onderscheiden.

Advertenties en extensies zijn samengevoegd onder één tab

Deze onderdelen zijn niet langer gescheiden maar samengevoegd in één tab.  Bij het klikken op de tab bestaat wel de mogelijkheid om apart te kiezen voor advertenties of extensies.

Scrollen in tijd

Het doorlopen van de tijd is makkelijker geworden omdat je nu niet langer door de maanden heen hoeft te klikken maar kunt scrollen.

Verandering in posities van elementen

In de oude interface stonden de tabjes horizontaal boven de data. In de nieuwe interface zijn deze tabs verticaal geplaatst aan de linkerzijde, op deze manier is het midden en de rechterkant bijna helemaal gereserveerd voor het tonen van grafieken en tabellen. Een aantal iconen is nog wel rechtsboven te vinden bijvoorbeeld voor filters, kolommen en download opties.

Advertentie-extensies/ Promotie extensies

De nieuwe interface biedt de mogelijkheid om in één keer alle actieve extensies binnen je account/campagne te bekijken.

Tevens komt er een nieuwe extensie genaamd: promotie extensie. Hiermee wordt het mogelijk  aanbiedingen op je webpagina te promoten zonder dat dit ten koste gaat van karakters in je advertentie.

Demografische tools

Binnen de nieuwe omgeving van Google AdWords zijn de opties voor demografische targeting toegenomen. Naast leeftijd en geslacht kan je nu ook op basis van inkomen per huishouden en ouderlijke status targeten. Wij verwachten dat er in de nabije toekomst meer van dit soort geavanceerde bod aanpassingen bij zullen komen.

Doelen bepalen voor campagnes

Met deze functie kan de gebruiker doelen formuleren voor een campagne en Adwords komt automatisch met aanbevelingen voor instellingen en functies om het doel te bereiken.  Dit is een handige functie voor mensen die nog niet zo veel ervaring hebben met AdWords.

De doelen die je kan bepalen zijn:

  • Websiteverkeer
  • Leads
  • Sales

Deze functie kan ook worden uitgezet, dit doe je door geen doel te selecteren.

Landingspagina rapport

Je kunt hier eenvoudig zien naar welke pagina’s je mobiel verkeer stuurt en of ze mobiel vriendelijk zijn.

Nieuwe metric: Search absolute impressie share

De nieuwe metric ‘Search absolute top impressie share’ biedt inzicht in hoe vaak je wordt getoond binnen de top posities van Google shopping.

In de komende tijd verwachten we nog tal van andere nieuwe functies binnen de nieuwe Google Adwords omgeving. Volg ons op Facebook om hiervan op de hoogte te blijven!

Adverteren in zoekmachine Bing (VIDEO)

Remarketing via Google Adwords

Gratis Google Adwords scan aanvragen

Gratis online marketing nieuwsbrief