Remarketing voor het zoeknetwerk

Het is alweer een tijd geleden dat Google de functionaliteit ‘remarketing voor in het zoeknetwerk’ lanceerde. Echter zijn er nog maar weinig webwinkel eigenaren die effectief gebruik maken van deze vorm van online adverteren. In deze post leggen we je uit wat deze functionaliteit precies inhoudt en wat je ermee kunt doen om je omzet & ROI te verhogen.

Wat is ‘Remarketing voor het zoeknetwerk’ precies?

Met deze functie kun je op basis van bezoekersgedrag op je website, gebruikers van het zoeknetwerk targeten. Op deze manier kun je de communicatie in je advertenties, je maximum CPC’s en je keywords aanpassen aan de data die je al van de betreffende gebruiker hebt. Hieronder tref je een voorbeeld ter illustratie.

Je verkoopt kinderspeelgoed en een bezoeker komt binnen op een algemene term als ‘speelgoed’. De bezoeker kijkt vervolgens naar verscheidene kinderfietsen, maar verlaat de website zonder een bestelling te plaatsen. Vervolgens gaat de betreffende bezoeker een dag later weer op zoek naar speelgoed. Je weet dan dat deze bezoeker waarschijnlijk op zoek is naar kinderfietsen. Dit kun je vervolgens terug laten komen in je advertentietekst. Op deze manier creëer je extra relevantie en dus een hogere CTR. Hierdoor komen er meer terugkerende bezoekers op de site (die beter converteren) wat resulteert in meer omzet en een hogere ROI.

De mogelijkheden zijn oneindig. De enige aanmerking die we hebben is dat je RLSA uit minimaal 1.000 bezoekers moet bestaan. Het voorgaande werpt, voor B2B, wel een drempel op aangezien hier de bezoekersaantallen meestal wat lager liggen.
Hieronder tref je een aantal tips waarmee wij zelf goede resultaten mee hebben gehaald.

Bied op basis van conversiepotentie

We hebben van alle campagnes twee kopieën gemaakt, die we als volgt ingericht hebben.

Het origineel (nieuwe bezoekers)
Op de originele campagne, waar de historie zit, hebben we de remarketinglijst ‘alle bezoekers’ uitgesloten. Op deze manier komen er alleen maar nieuwe bezoekers binnen middels deze campagne. Afhankelijk van je doelstellingen kun je hier een juiste (bied)strategie op toepassen. Wil je meer nieuwe klanten en zit er nog ruimte in je CPA? Verhoog dan je CPC’s voor een maximaal resultaat.

Kopie 1 (bestaande klanten)
We hebben hier de remarketinglijst ‘iedereen die een bestelling heeft geplaatst’ als doelgroeptarget ingesteld. Op deze manier target je met deze campagne alleen maar bestaande klanten. Als bestaande klanten op je advertentie klikken, converteren ze tot wel acht keer beter dan een nieuwe bezoeker. Door ervoor te zorgen dat je bij deze groep een toppositie bekleedt (positie 1), kun je al snel meer goed converterend verkeer binnen halen. Dit kan goed uitpakken voor je ROI (en je retentiecijfers).

Kopie 2 (terugkerende bezoekers)
We hebben hier de remarketinglijst ‘iedereen die een bestelling heeft geplaatst’ uitgesloten en de remarketinglijst ‘alle bezoekers’ getarget. Zo target je met deze campagne alle bezoekers die op je website zijn geweest maar geen bestelling hebben geplaatst. Deze groep heeft ook een hogere conversiepotentie dan nieuwe bezoekers. Je positie verhogen binnen deze campagne kan dan ook, net als bij de bestaande klanten, positief uitpakken voor je ROI en omzet.

Door de drie bovenstaande campagnes op te zetten, segmenteer je als het ware je zoekmachineverkeer in nieuwe bezoekers, terugkerende bezoekers die geen bestelling hebben geplaatst en bestaande klanten. Je moet er wel rekening mee houden dat je kwaliteitsscores van elkaar zullen verschillen. Met de campagne waarmee je je richt op nieuwe bezoekers zal je waarschijnlijk een lagere CTR realiseren dan bij de campagne waar je je richt op bestaande klanten (en je CTR is van invloed op je kwaliteitsscores).

Voeg meer brede zoekwoorden toe

Voeg meer brede zoekwoorden toe binnen de campagnes waarmee je je richt op terugkerend verkeer. Deze groep is bekend met je product en zal daardoor minder snel op je advertentie klikken als je aanbod niet relevant is voor wat ze zoeken. Op deze manier verbreed je je bereik en verlies je minder potentieel goed converterend verkeer.

Realiseer extra relevantie met je advertenties

Zoals we eerder al aangaven, kun je ook extra relevantie bereiken met je advertenties door gebruik te maken van je webanalytics. Kijk welke mogelijkheden dit voor jou biedt. Het is een goede manier om je te onderscheiden in de SERP tussen alle andere concurrenten.

Zoals je ziet zijn er grote voordelen te behalen met ‘remarketing voor in het zoeknetwerk’.

 

Stappenplan voor betere campagne structuur in Adwords

Voordelen van SEO t.o.v. SEA (VIDEO)

Gratis Google Adwords scan

Gratis online marketing nieuwsbrief